مدرسه سازی

از مهم‌ترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و امکان تحصیل است. با مدرسه و به طور کل با آموزش می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف نمود. آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است. مدرسه اولین قدم از نردبان آموزش و مدرسه سازی کاری نیک و بسیار پسندیده است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی در جوامع پیشرفته نشان می‌دهد، همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده‌اند. نگاه گذرا بر تاریخ جهان نیز بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده است.

ساخت ۵۰۰ هزار کلاس بعد از انقلاب

انجمن خیرین مدرسه‌ساز ایران یک نهاد غیردولتی در ایران است که با هدف ساختن مدرسه های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود در این کشور بنا نهاده شده است. اعضای این انجمن از خیرین مناطق مختلف ایران هستند. این انجمن به عنوان بازوی مردمی سازمان نوسازی مدارس ایران، تاکنون هزاران مدرسه در شهرها و روستاهای سراسر ایران ساخته است. استان هایی که تمکن مالی بیشتری دارند مثل استان تهران، مشارکت بیشتری در امر مدرسه سازی دارند و بعد از آن استان فارس،خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی جزء استان های برتر هستند حتی استان هایی که از نظر وضعیت اقتصادی از متوسط کشور پایین ترند در امر ساخت فضای آموزشی مردم، مشارکت دارند.

۴۰ درصد مدارس بعد از انقلاب را خیران ساخته‌اند

با توجه به اینکه خیرین مدرسه ساز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ساخت مدارس پیشرو هستند به دنبال ثبت این مجمع در یونسکو هستیم و در زمان حاضر دو میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند

در این زمان بیان مدارس شهرهای بزرگ به خصوص تهران سه، چهار و حتی شش شیفت بودند، یادآورشد: در زمان حاضر تعداد مدارس افزایش تعداد دانش آموزان نسبت به آن سال ها کاهش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۴ نیز تعداد دانش آموزان در سطح کشور کمتر از ۱۴ میلیون نفر خواهد شد

وی تعداد کلاس های درس کشور را ۵۲۰ هزار کلاس بیان کرد و افزود: ۴۹۰ هزار کلاس از این تعداد بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده است و ۲۰ درصد از کل کلاس های درس کشور را خیرین ساخته اند.

بعد از انقلاب و تا پایان سال ۹۴ تعداد ۱۰۷ هزار مدرسه ساخته شد

باقر مسلمی عصر امروز در هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به همه خدماتی که توسط نظام جمهوری اسلامی تاکنون ارائه شده است، اظهار کرد: در پیش از انقلاب و در دوره شاهنشاهی تنها ۵۵ هزار مدرسه در کشور وجود داشت.

معاون پشتیبانی نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: از این آمار ۱۸ هزار و ۷۰۰ مدرسه در قالب ۱۰۵ هزار کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است.

این مسؤول در سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به این که در حال حاضر در کل کشور بیش از ۱۱ هزار مدرسه دو نوبته وجود دارد، اظهار کرد: اگر اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه‌سازی وجود نداشت اکنون تعداد بیش از ۲۸ هزار مدرسه دو نوبته در کشور داشتیم.

جمع بندی اگر میخواهیم تصویری روشن از آینده یک جامعه به دست آوریم، لازم است وضعیت کمی و کیفی “آموزش” نونهالان، نوجوانان، و جوانان آن جامعه را بررسی کنیم.

آینده هر جامعه در تعداد کارخانه ها، مراکز تولیدی، و یا تعداد فروشگاه ها و تعداد شعب بانک و طول بزرگراه ها و تعداد فرودگاه ها نیست، بلکه دانش آموزان هستند که آینده یک جامعه را تعیین می کنند.

جامعه ای که نسل آینده ساز آن به هر دلیل محروم از “آموزش” مناسب و “پرورش” اصولی باشد و از امکانات و زیرساخت های لازم محروم بماند، نمیت واند در فردای آن جامعه به خوبی ایفای نقش نماید.

اگر یک کشور دارای مواهب و سرمایه های فراوان طبیعی باشد و حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ذخایر معدنی و مشابه آن در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد ولی از نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای استفاده از این ظرفیت ها بی بهره باشد، نمی تواند به توسعه یافتگی دست پیدا کند. بسیاری از کشورهای توسعه نیافته جهان، به لحاظ طبیعی و ظرفیت های سرزمینی در وضعیت خوبی قرار دارند ولی مشکل آنها این است که برای استفاده از این توانمندی های بالقوه نیروی انسانی کیفی ندارند و این مهم به دلیل ضعف آموزش در این کشورهاست.