راه سازی

با توسعه صنعت خودروسازی و ظهور شركتهای خودروساز در كشور مقوله بهسازی و توسعه راهها نیز در مناطق مختلف در دستور كار قرار گرفت و گسترش راهها (راه آهن، جاده و خطوط هوایی) حتی در زمانی كه كشور درگیر جنگ تحمیلی بود به یكی از راهبردهای نظام اجرایی تبدیل شد و به دنبال افزایش تلفات سوانح جاده ای ناشی از این وضعیت، این دولت جمهوری اسلامی ایران بود كه دست اندركار اصلاح امر و برافراشتن پرچم ایمن سازی راه ها شد.

روند راهسازی در ایران با اتکا به درآمد سرشار نفتی به ویژه در برنامه عمرانی هفت ساله سوم دهه ۱۳۵۰و به دست پیمانکاران خارجی ادامه یافت به شکلی که در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول راههای کشور به ۵۶ هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی رسید.

بیشرفت انقلاب اسلامی در زمینه راه سازی

بر این اساس طول بزرگراههای در دست ساخت در ایران سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۵۹ کیلومتر بود که همان سال ۹۸ کیلومتر آن تحویل شده بود. همچنین حدود پنج هزار کیلومتر راه اصلی نیز در این سال در دست ساخت بود که از این مقدار ۶۰۴ کیلومتر آن در همان سال ساخته شد.

در این سالها ایمنی راهها نه تنها در حاشیه توجه قرار داشت بلکه اقدامات در این خصوص قابل قیاس با حجم راه سازی در بیش از یک دهه گذشته نبود. این عدم توازن در گزارش رسمی دولت در سال ۱۳۶۱مشهود است چنانچه نصب چند دستگاه باسکول ۳۰ و ۱۰۰تنی، بازدید، تعمیر و سرویس باسکولهای سطح کشور، تعمیر و نگهداری سامانه های مخابراتی مربوط به شبکه راهها و تهیه طرح پوشش مخابراتی شهرهای اصفهان و شهرکرد به عنوان اقدامات مرتبط با ایمن سازی راههای کشور در این سال اعلام شده بود.

بدون تردید، توسعه راه‌ها در این پهنه فراخ و وسیع جغرافیایی، امری سهل و آسان نخواهد بود، مساحتی عظیم که از حیث جغرافیایی، چندین برابر بسیاری از کشور‌های صاحب نام جهان است و در واقع از این حیث، ایران اسلامی در زمره کشور‌های پهناور و وسیع جهان به شمار می‌رود.

احداث بیش از ۵ هزار کیلومتر خط آهن در حوزه ریلی

خطوط ریلی یکی از ایمن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها محسوب می‌شود و با مطالعه وضعیت راه‌های کشور‌های توسعه یافته، این واقعیت مسجل می‌شود که اساسا جوامع پیشرفته جهان نیز، سهم و نقش بسزایی را برای توسعه خطوط ریلی قائل هستند.

آنچنان که گزارش های موجود نشان می‌دهد، شبکه ریلی کشور از ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر مربع (مجموع شبکه‌های اصلی و فرعی) افزایش داشته است.
هدف دولت این است که تا پایان سال ۹۸ طول خطوط ریلی را به ۱۲ هزار و ۶۱۰ کیلومتر برساند که افتتاح طرح‌های ریلی ناتمام در چند استان کشور می‌تواند در تحقق این برنامه کمک کنند.

تعداد لکوموتیو موجود در ناوگان باری کشور نیز در سال ۹۲ رقم ۸۲۱ دستگاه بود که اکنون به ۹۳۱ دستگاه لکوموتیو افزایش یافته و این تعداد از رشد ۱۳ درصدی حکایت دارد، اما برنامه دولت تا پایان امسال دستیابی به یکهزار و ۱۸۰ دستگاه لکوموتیو ارتقا دهد.

تبدیل کریدور هوایی ایران به یکی از امن‌ترین مسیر‌های هوایی جهان

موقعیت استراتژیک و خاص جغرافیایی ایران، کریدور هوایی این مرز و بوم را نیز از اهمیت بسزایی برخوردار کرده و با تدابیر اتخاذ شده، امروزه کریدور مذکور یکی از امن‌ترین راه‌های هوایی در جهان به شمار می‌رود.

احداث فرودگاه در دور افتاده‌ترین نقاط ایران از دیگر دستاورد‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت یا آن را نادیده انگاشت.

آنچنان که بررسی‌های موجود نشان می‌دهد، تعداد فرودگاه‌های کشور در طول چهل سال اخیر از ۲۲ مرکز فرودگاهی به ۱۰۰ مرکز فرودگاهی افزایش یافته که در نوع خود عدد و رقمی کم نظیر به نظر می‌رسد.

بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشور، در سال گذشته تعداد ۲۲ میلیون و ۱۷ هزار نفر توسط ناوگان هوایی کشور جابجا شده‌اند و آمار نشست و برخاست هواپیما از فرودگاه‌های کشور در همان سال ۷۱۴ هزار عدد است.

در کشوری با این حجم از فعالیت ناوگان هوایی و قرار گرفتن در یکی از پر رفت و آمد ترین کریدورهای هوایی جهان، یکی از موضوعاتی که از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است تامین امنیت خطوط هوایی و فرودگاه‌های آن کشور است.

بالا رفتن ظرفیت اسکله ها
در راستای افزایش ایمنی پهلوگیری کشتی‌ها به ویژه کشتی‌هایی با تناژ بالا در اسکله‌های مجتمع بندری، تعداد ۱۰۶ بولارد ۴۰ggg با ظرفیت کششی ۱۵۰ تنی ساخته و نصب شد.

‌به همین منظور در اسکله‌های ۱۶ تا ۳۰، تعداد ۱۸۲ فندر تک سلولی suc1450 ساخته و نصب خواهد شد که توان و ایمنی پهلوگیری اسکله‌ها به دلیل شکل سامانه فندری افزایش می‌یابد.

بنابر آمار موجود، تعداد بنادر کشور و ظرفیت مرتبط با آن، از ۱۰ میلیون تن در پیش از انقلاب به ۱۲۵ میلیون تن تا مقطع کنونی رشد داشته و در ارتباط با ناوگان دریایی نیز این میزان از ۲ هزار و ۲۱۷ تن در سال ۱۳۵۷ به ۱۷ هزار و ۸۷۶ تن در سال ۱۳۸۱، (آخرین آمار احصاء شده) افزایش یافته است که به احتمال قریب به یقین در طول ۶ سال اخیر، این عدد و رقم با افزایش هر چه بیشتری نیز همراه شده است.

جمع بندی

مجموع این اعداد و ارقام حاکی از تلاش فزاینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای بهره گیری مطلوب از حوزه راه‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور در سه بخش زمینی هوایی و دریایی است و امید آن می‌رود این رویکرد با روحیه جهادی و انقلابی (همچون چهل سال گذشته) با قوت و دوام هر چه بیشتری، استمرار یابد که قطعا خروجی و نتیجه این موفقیت، در رشد و توسعه اقتصادی هر چه بیشتر کشور متجلی خواهد شد.